Att engagerade medarbetare gynnar tillväxt och ökar lönsamheten i bolag är ingen hemlighet. Lägre personalomsättning, högre produktivitet och bättre arbetskvalitet är tre anledningar att ständigt arbeta med medarbetarengagemang. Att upprätthålla engagemang på jobbet under en längre tid är nyckeln till framgång och grundar sig ofta i företagskulturen. Ta del av våra fyra tips.
1. Ärlig, öppen och transparent kommunikation
En av de mest effektiva sätten för en chef att skapa engagemang är genom att upprätthålla en öppen och ärlig kommunikation. Dela med dig av företagets vision, mål och framsteg. På så sätt skapar du en känsla av delaktighet och gemenskap. Genom att vara transparant med besult (och förklara bakgrunden till dem) skapar du förtroende och du får medarbetare att känna sig mer involverad – vilket ofta ökar motivationen till att bidra till företagets framgång!
2. Skapa och erbjud utvecklingsmöjligheter
För att hålla medarbetare engagerade är det viktigt att erbjuda utvecklingsmöjligheter. Prata med medarbetare om deras styrkor och intressen och försök matcha dessa med arbetsuppgifter, projekt eller utbildningar. När medarbetarna ser att deras arbetsgivare investerar i sin personliga och professionella tillväxt, ökar deras lojalitet gentemot företaget. Utvecklingsmöjligheter bidrar dessutom till bättre arbetskvalitet!
3. Ge, och be, om feedback
Regelbunden feedback är avgörande för att skapa engagemang och förbättra prestationer. Chefer bör inte bara ge konstruktiv feedback till sina medarbetare, utan också be om feedback från dem. Genom att ge positiv förstärkning och identifiera områden för förbättring kan chefer hjälpa medarbetarna att växa och känna sig värdefulla. Att be om feedback visar också att du bryr sig om medarbetarnas åsikter och vill skapa en inkluderande arbetsplats där alla känner sig hörda.
4. Skapa ett positivt arbetsklimat
Ett positivt arbetsklimat är avgörande för att skapa engagemang bland medarbetarna. Chefer bör främja en kultur där medarbetare uppmuntras att samarbeta, stödja varandra och fira framgångar tillsammans. Det kan innebära att skapa utrymme för teambuilding-aktiviteter, erkänna och belöna prestationer samt främja en balans mellan arbets- och privatliv. När medarbetarna trivs på arbetsplatsen och har positiva relationer med sina kollegor ökar deras engagemang och samarbetsförmåga.
Ge dig själv rätt förutsättningar att lyckas
Att skapa en engagerande företagskultur handlar i grund och botten om att rekrytera eller bemanna rätt från början. Lägg vikt på personliga egenskaper som pekar på engagemang. Försök hitta kandidater som har en passion för din produkt eller tjänst, på så sätt blir engagemanget både enklare att skapa och finna.